уторак, 20. децембар 2016.

KAKO DOĆI DO NOVIH LISTA?

- Na red došla velika žaba -

Kada imate dve žabe da progutate, jednu veliku i jednu malu, progutajte odmah tu veliku, jer će vam kasnije gutanje male žabe biti lakše. Ako se odlučite na suprotan sled koraka znajte da ćete tada imati veliki problem. U napred navedenom se, otprilike, ogleda posao koji čeka Sudijsku komisiju FSS u pauzi između dva dela takičarske 2016/2017 sezone kada je u pitanju sužavanje liste sudija za utakmice Super lige Srbije i Prva liga Srbija. U režimskim sportskim medijima se ističe da je to imperativni zahtev, koji je sada ispostavljen, od strane ljudi iz UEFA. To baš nije tako. Nije tako zbog toga što je taj zahtev UEFA stavila čelnim ljudima u FSS zaduženim za suđenje još letos, pre početka nogo šampionata. Međutim, tada su se ljudi zaduženi za sudije i suđenje u FSS oglušili o te zahteve pa su sada sučeni sa velikim izazovom koji će staviti na ozbiljnu proveru ne samo Sudijsku komisiju FSS, već i kompletno rukovodstvo FSS. Stvar je izuzetno ozbiljna. Toga su svesni i ljudi iz FSS, pa nekako u poslednje vreme, sa približavanjem roka za ispunjenje navedenog zahteva kao da se sva veselost u FSS gubi. Ako se ne postupi u skladu sa zahtevom UEFA, nacionalni savez, pogotovu sudije, nije da neće osećati određene posledice.

U režimskim sportskim medijima često se plasira priča koja prosto rečeno ne stoji. Naime, ističe se kako je prethodni saziv Sudijske komisije FSS kriv za ovakvu glomaznu listu sudija, i kako sada zbog tog propusta novi saziv komisije i rukovodstvo FSS treba da vadi kestenje iz vatre. Odgovornost prethodnog saziva Sudijske komisije FSS postoji i ona se ogleda samo u jednom, a to je pristajanje da aminuju tako glomaznu listu koja je napravljena po principu „Extra ordinem“ i u čijem pravljenju su učestovali pojedinici, koji se zanimaju suđenjem, mimo Sudijske komisije FSS, kao i vodeći ljudi iz FSS. Znači, prava struka se po pitanju formiranja konačne liste sudija, ovakve kakvu sada imamo, nije pitala skoro ništa.

Sad kada je problem stvoren, i ne samo stvoren već i ozbiljno pritiska treba ga rešiti. Dve stvari me interesu u celoj ovoj, sada već, neprijatnoj priči. Prvo, ko će preuzeti na sebe odgovornost takve vrste. Da li je to postojeći kadar, ili neko drugi. Ako se ide na to da problem reši postojeći kadar onda mi nije jasno kako će problem rešiti oni koji su problem stvorili. To vam je isto, kao nekada u vreme smoupravljanja, kada je direktor upropastio neku firmu pogrešnim odlukama pa se očekivalo da taj isti direktor izvuče preduzeće iz problema u koje ga je uvukao. To se nekada nazivalo „paradoks direktora“. Život i praksa su pokazali da korist nikada ne stvaraju oni koji su pouzrokovali štetu. Jasno je kao dan da smo, sa ovakvom glomaznom listom sudija, imali samo štete. Posle svega ostaje žal što u osvit novog prvenstva nije iskorišćena više nego pogodna prilika, da se proguta velika žaba, koja se ukazala nakon imenovanja ne samo novog saziva Sudijske komisije FSS, već i novog rukovodstva FSS. Drugo, koji kriterijum će se koristiti za odabir sudija. Znači, šta će biti merilo po kojem će se reći ove sudije ostaju na listi, ove se skidaju sa liste. Taj, za sada neutvrđeni kriterijum nije zanemarljiv. Naprotiv, on je od esencijalnog značaja ne samo zbog toga što će se istim dokazati princip legalnosti i transparentnosti u radu, već i zbog toga što će isti uticati na budućnosti sudijskog kadra u Srbiji. Jedan od kriterijuma koji se spominje je broj odsuđenih utakmica u prvom delu takmičarske 2016/2017 sezone. Mišljenja sam da broj odsuđenih utakmica teško da može biti pouzdan i fer kriterijum jer sam čin delegiranja sudija u dosadašnjem toku prvenstva bio je lišen logičnosti, bio je lišen pravila korektnog mišljanja struke. Ako je nešto nelogično, lišeno koretnog onda ne može imati upotrebnu vrednost. Drugi kriterijum koji se spominje su godine starosti. Taj kriterijum u neku ruku može biti korišćen, ali pod određenim uslovima. Zašto kažem po dodređenim uslovima? Zato što imamo, od pre par godina, stav FIFA po kojem sudije mogu da sude i nakon napunjenih 45 godina starosti. FIFA nije precizirala koja je gornja granica do koje sudije mogu da sude, već je navela „dok je sudija sposoban da ispunjava postavljene zahteve psiho-fizičke sposobnosti“. Naš narod bi rekao „okruglo pa na ćoše“. Tako formulisan stav je krajnje neodređen i ostavlja prostor da i one sudije koje su prema ranijem kriterijumu (45 godina starosti  - kraj) smatrane starijim, sada mogu sasvim realno smatrati da postoji prostor da još ostanu na listi sudija tj. da ne spadaju u grupu sudija koji zbog godina treba da završe karijeru. Treći kriterijum koji se spominje su ocene koje su sudije dobile za utakmice koje su sudile. Ocene bi u normalnom, zdravom sistemu bile veoma pouzdan kriterijum merila vrednosti nekog sudije, kod nas to nije slučaj jer i vrapaci na grani znaju da najveći broj ocena koje posmatrači suđenja daju ne spadaju u domen realnog, objektivnog. Ispada da za šta god čovek da se od ponuđenog uhvati, deluje krto i puca, ne može da izdrži težinu problema.

Ako se navedeno ima u vidu neko će s pravom postaviti pitanje kako onda doći do novih lista. Postoji način kako doći do novih lista, a da taj put bude najmanje štetan. Treba znati, zvuči surovo ali istinito, imajući u vidu težinu kao i starost problema koji treba da se reši da ne postoji način koji neće imati neku štetu, ali treba ići ka tome da ta šteta bude najmanja. Princip „veliki problem, mala šteta“. Međutim, pre nego što se krene u reševanje navedenog problema nužno je posegnuti za strateškim odlukama. Prva takva odluka je definisanje novog koncepta organizacije ne samo Sudijske komisije FSS, već i odnosa prema istoj od strane FSS (organizovanje, podela rada, struktura, koordinacija i kontrola) kao institucionalne posledice upravljanja, u kojoj dominantno mesto treba da zauzmu ljudi koji će biti sposobni da sprovode aktivnosti za realizaciju strateških ciljeva. Postojeći ljudi u i oko Sudijske komisije FSS nisu ti ljudi. Znači, potrebna je promena sistema. Duboko sam ubeđen da jedino sa tim konceptom u novom sistemu može da se krene u reševanje navedenog problema oko lista, ali i ne samo to, i da rešenje do kojeg se dođe može da izdrži proveru legalnosti i transparentnosti. U ova vremena ta provera je najvažnija.

1 коментар:

  1. Kako doci do novih lista?
    Jako tesko,cini mi se da je to nemoguca misija i unapred osudjena na propast.Kao sto je opste poznato,liste sudija su oduvek sluzile za namirivanje starih i nekih buducih racuna u FSS i predstavljale su plod najtrulijih kompromisa u nasem fudbalu.Zato i ne cudi kada se pogledaju liste od 2000 godine pa ovamo coveku se povraca od muke kada vidi kakvi su sve likovi prodefilovali kroz te liste.
    Uslov svih uslova za skracivanje liste sudija je odlazak Dusana Mrakica iz sudijske komisije,coveka koji je dokrajcio ionako unistenu sudijsku organizaciju i napravio od nje usluzni servis klubova i fudbalsko-politickih mocnika.Imajuci u vidu odnos Slavise Kokeze i Dusana Mrakica i njihovu klupsku proslost taj uslov je unapred osudjen na propast.
    Sastavljati liste na osnovu ocena posmatraca je krajnji debilizam i beskrupuloznost,jer i ljudima koji veze nemaju sa strukom jasno je da posmatraci idu u FSS po misljenje i po ocenu za sudije,tako da njihova ocena nema ama bas nikakvu vrednost.
    Po svemu do sada vidjenom na listi ce ostati oni koji imaju "jaka ledja" i poslusni,to ce biti glavni uslov za ostanak na listi,siguran sam u to.Zivi bili pa videli.

    ОдговориИзбриши